sâmbătă, 24 septembrie 2011
CLASA INTAI
Am copiat 2 articole de pe alte situri pentru ca foarte multi parinti se confrunta cu problemele din clasa intai.
Astept raspunsurile voastre in legatura cu prima zi de scoala,cu problemele pe care le-ati avut si cum ati trecut peste ele.
''Va propun acest subiect intrucat in ultimul an multi parinti au solicitat ajutor in legatura cu copiii lor care sunt in clasa I sau care vor merge in aceasta toamna la scoala.
Majoritatea dintre ei au constatat ca micutul are diferite dificultati, fie in ceea ce priveste atentia, acumularea de informatii, fie in legatura cu relatiile cu invatatoarea sau cu ceilalti copii.
Dintre acesti parinti, ingrijorati si derutati de ceea ce se intampla cu copilul lor, multi s-au declarat surprinsi si nepregatiti pentru a face fata acestor probleme.
Desi unii dintre ei primisera semnale din partea personalului din gradinita, au considerat ca problemele dispar cu timpul sau ca la scoala "va fi altfel".
Din pacate, in multe cazuri, dificultatile s-au accentuat sau au aparut unele noi.
De aceea, mi-am propus sa abordam in cateva articole aceste probleme care au aparut in speranta de a fi de ajutor parintilor si invatatorilor si de a deschide o comunicare pentru a preveni pe cat posibil aparitia acestor dificultati si a incerca sa le gasim o rezolvare celor existente.
Inca de la inceputul anului scolar, unii parinti au sesizat aspecte legate de timiditatea excesiva a copiilor lor, refuz de a merge la scoala, reactii psihosomatice (voma, febra, diaree etc) dimineata sau atunci cand copilul era ascultat sau scos la tabla, plans frecvent, tristete, apatie, incapacitatea de concentrare a atentiei.
Fiecare dintre ele se incadreaza fireste intr-un context dar merita o dezvoltare mai ampla pentru ca solutiile care se impun sunt diferite.
Alte probleme care au aparut ulterior au fost: copilul nu-si face prieteni, este agresat sau agreseaza alti copii, da raspunsuri gresite desi stie, nu se descurca la teme, temele dureaza foarte mult, invatatoarea sesizeaza ca este agitat, are diferite tulburari de comportament, minte, fura, pleaca de la ore etc.
Asa cum am spus, multe probleme existau inca de la gradinita, cum ar fi violenta, timiditatea sau lipsa de atentie. Altele au aparut odata cu inceperea scolii. In acest context ne punem cateva intrebari:
- Ce se intampla pentru copil la inceperea scolii?
- Au existat aceste probleme anterior dare le au iesit la iveala la scoala?
- Ce pot face parintii pentru a preveni aparitia lor?
- Ce atitudine este cea mai porivita din partea invatatorilor?
Astept raspunsuri din partea voastra, parinti si invatatori, din experientele voastre legate de inceputul scolii, de trairile si comportamentul copiilor de clasa I-a, de dificultatile pe care le-ati intampinat si de metodele pe care le-ati folosit. ''
'' Clasa I este un simbol. Marcheaza inceputul scolarizarii si ofera primele informatii de baza si vitale pentru restul activitatii scolare (scris, citit, socotit).
Copilul parcurge o perioada destul de grea din punctul de vedere al adaptarii. Programul lui se schimba, se organizeaza si se disciplineaza dupa regulile si normele scolii. Timpul liber se diminueaza deoarece obligatiile scolare solicita timp atat la scoala cat si acasa.
Copilul trebuie sa devina responsabil, sa se achite de numeroase sarcini scolare. Evaluarile sub toate formele il solicita si il pozitioneaza intre ceilalti elevi.
Insusirea cunostintelor este alerta si copilul trebuie sa-si regleze ritmul de lucru. Oboseste si are nevoie de mai multa odihna.
In tot acest timp trebuie sa simta increderea, afectiunea si incurajarea familiei. Chiar si in familie se petrec schimbari (de program, de atitudine, de preocupari, se impun unele renuntari, etc.) odata cu inceperea scolii.
Supravegherea si indrumarea copilului de catre parinti este foarte importanta. Trebuie sa observi schimbarile comportamentale, eventualele frici si probleme pe care le are copilul, sa mentii o comunicare foarte buna, sa te simta aproape.
Uneori are nevoie de sfaturi, alteori de ajutor. Invata sa-l ajuti fara sa faci in locul lui.
Temele acasa sunt de multe ori o problema mai mare pentru parinti decat pentru copii.
Modul de abordare a acestui subiect ar fi bine sa nu fie agresiv si obsesiv. Incurajeaza-l sa lucreze singur chiar daca il supraveghezi.
Dorinta de a avea un copil extraordinar ii face pe unii parinti sa “grabeasca” acest lucru.
Nu e cazul sa strigi la copil. Daca poti ajuta-l, daca nu mai bine rogi invatatoarea sa te ajute sa-l ajuti. Sunt metode de lucru specifice copilului mic pe care nu le cunosti. Nu te lansa in explicatii care sa-l deruteze.
Un obicei prost al unor parinti este sa rupa foaia pe care ei o considera scrisa urat. Il sperii, il supui unei munci inutile (a doua oara scrie mai urat deoarece oboseste musculatura mainii), ii ataci eul personal, ii destabilizezi increderea in sine, ii poti dezvolta frica de a face singur ceva si cel mai rau ii poti crea un dezgust pentru temele de acasa.
Munca suplimentara decisa de tine s-ar putea sa fie extenuanta pentru copil. Copilul este abia in clasa I si este foarte important sa inceapa viata scolara cu incredere.
Pasii mici il formeaza pentru eforturile care-l asteapta. Asculta invatatoarea, ea stie ce are de facut! Incurajeaza-l sa vorbeasca cu invatatoarea, sa puna intrebari, daca unele lucruri nu-i sunt clare. Fa acelasi lucru pentru a te asigura ca sprijini corect copilul.
Continua-ti munca de educatie. Copilul socializeaza mai mult si are nevoie de informatie si modele morale si de comportament.
Clasa I este o clasa cu achizitii majore. Dezvolta cate putin toate laturile personalitatii copilului. Este usoara (daca privesti continutul prin ochi de adult), dar este cea mai grea (daca privesti cantitativ cunostintele asimilate de copil si tii cont de toate shimbarile survenite in viata lui). Vor veni anii viitori cu solicitari din ce in ce mai complexe, dar vor fi mai usori pentru ca asaza totul pe baza care s-a construit in clasa I cu efortul copilului, familiei si scolii.
Copilul se dezvolta continuu si va face fata cu succes cerintelor in crestere care vor fi in echilibru cu posibilitatile lui.''
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Ce frumos.. :) Mi-ai amintit de copilaria mea, de prima mea zi de scoala - ce vremuri bune si frumose.. :(
RăspundețiȘtergereDa.Asa este.Doar ca pe vremea noastra materia era mai usoara.Acum mi se pare foarte multa si foarte grea.
RăspundețiȘtergere